FRITZ HANSEN PK22™ LOUNGE CHAIR

EDITIE 65ste VERJAARDAG

Fritz Hansen brengt hulde aan de 65ste verjaardag van de iconische PK22™ stoel van Poul Kjærholm. De uitvoering in zacht nubuck leer sluit perfect aan bij het stalen frame van het minimalistische design.

Poul Kjærholm noemde zichzelf een 'meubelarchitect', een term die zijn sterke overtuiging weerspiegelt dat meubels een cruciale rol spelen in de ruimtelijke ervaring en design. De discrete en elegante PK22™ Loungestoel belichaamt de levenslange zoektocht van Poul Kjærholm naar de ideale vorm en industriële dimensie.

Het ontwerp stamt uit het afstudeerproject van Poul Kjærholm aan de School of Applied Arts in Kopenhagen, de PK25 of de 'Element Chair'. Het frame van de Element Chair werd ontworpen uit één stuk staal, terwijl de stalen structuur van de PK22 werd opgedeeld in afzonderlijke onderdelen, een aanpassing die de productie minder duur maakte.

De PK22™ was een onmiddellijk succes, zowel commercieel als bij designcritici. ​
In 1957 werd de PK22™ Loungestoel bekroond met de Grand Prix tijdens de Triënnale van Milaan, 's werelds meest prestigieuze design event. De prijs katapulteerde de carrière van Kjærholm en hij werd een belangrijke naam in de internationale designscène. Nu, 65 jaar later is dat nog steeds zo.

HULDE AAN POUL KJÆRHOLM

‘Een meubelstuk van Poul lijkt op een elegant uitgewerkt personage dat betrouwbaarheid en rust uitstraalt in een ruimte. Poul Kjærholm betrad het designtoneel op het moment dat het Deense meubilair een hoogtepunt had bereikt, zowel in binnen- als buitenland. Het Deense design werd ontworpen en gemaakt door inspirerende architecten en meubelmakers. Pouls meubelontwerpen sloten van nature aan bij dat hoge niveau, maar hij verbreedde ook het concept van meubeldesign met een totaal nieuwe visie op meubilair. Dat was echt een belangrijk gegeven. ​
Wij, zijn collega-architecten, zijn altijd blij als we Pouls schitterende meubilair gebruiken. De eigenaars en gebruikers delen ook in het plezier. En daar gaat het om: het plezier dat we ervaren.' ​ - Jørn Utzon, Forward of 'Poul Kjærholm’ ©

Verkrijgbaar in de winkels sinds april 2021.

De PK22 Loungestoel is beschikbaar in canvas, suède, leer en met de hand gevlochten rotan.

Prijs vanaf €3.714, incl.BTW

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie en prijzen, kan je terecht op de Fritz Hansen Media Gallery.

Voor meer informatie omtrent samenwerkingen of interviews kan je terecht bij Celine.

Fritz Hansen, een Deens merk opgericht in 1872, ontwerpt en vervaardigt meubels, lampen en accessoires. De wereldleider met een passie voor schoonheid, kwaliteit en vakmanschap staat voor een moderne Scandinavische levensstijl en werkt samen met visionaire kunstenaars, designers en architecten uit de hele wereld. Zo deed het merk al een beroep op het talent van onder meer Arne Jacobsen, Cecilie Manz, Hans J. Wegner, Piero Lissoni en Poul Kjærholm.

Vandaag worden de designproducten van Fritz Hansen verkocht in meer dan 85 landen via 2000 verdeelpunten, waaronder flagshipstores in Kopenhagen, San Francisco, Milaan en Tokio. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Kopenhagen, stelt wereldwijd 260 mensen tewerk en bedient zijn designminnende klanten via de projectmarkt en de detailhandel. Surf voor meer informatie naar fritzhansen.com