Fritz Hansen introduceert ter ere van zijn 150ste verjaardag de PK0 A™ stoel en PK60™ salontafel

Anniversary design

Fritz Hansen introduceert de PK0 A™ stoel, een icoon van modernistisch design van Poul Kjærholm, evenals de PK60 oorspronkelijke salontafel, tijdens de feestelijkheden ter ere van de 150ste verjaardag van het merk.

PK0 A™ stoel van Poul Kjærholm

Poul Kjærholms unieke PK0 A™ stoel werd ontworpen in 1952, helemaal aan het begin van de aanstelling van de Deense designer bij Fritz Hansen. Het afgeronde meubel is een functioneel sculptuur en een basisvoorbeeld uit de geschiedenis van het moderne design. De stoel zet de enorme veelzijdigheid van het talent van Poul Kjærholm als toekomstig designer in de kijker.

Fritz Hansen maakt nu midcentury modern design beschikbaar voor een hedendaags publiek. Tot nu toe waren er slechts 600 stuks van de PK0 A™ in omloop. Dit is het resultaat van Kjærholms aanhoudende en doordachte overweging voor het uitdagen van de grenzen van productietechnieken. De vorm van de PK0 A™ is vrij atypisch voor de designer die zijn inspiratie voor de vorm van de stoel haalde uit de beeldhouwwerken van Henry Moore, Barbara Hepworth en Jean Arp, maar hij stak ook zijn licht op bij de Japanse en Amerikaanse designbewegingen eigen aan zijn tijd.

Het ontwerp van de PK0 A™ verlegt de grenzen van multiplex door het materiaal in zijn zuiverste vorm te buigen zodat niets aan de stoel overbodig is. De stoel is verkrijgbaar in Oregon pine en zwart gekleurd essenhout, beide afwerkingen hebben vermiljoenrode spacers als contrast met het hout. Deze visionaire stoel is ontworpen en gemaakt om de tand des tijds te doorstaan en de vloeiende rondingen wakkeren de nieuwsgierigheid aan. De stoel ziet er mooi uit vanuit elke hoek en vormt een blijvend eerbetoon aan Kjærholms scherpzinnigheid en gevoel voor esthetiek en materialen. De stoel past perfect in een interieur, maar ook als unieke blikvanger.

“De PK0 A™ is een opvallende verschijning in de geschiedenis van design. In de vroege jaren 1950 daagde Poul Kjærholm onze ideeën over de constructie van een stoel uit. Twee gebogen vormen met sculpturale kenmerken zijn verbonden met een eenvoudige spacer en creëren een comfortabele stoel zonder gedefinieerd frame of onderstel. De duurzame esthetiek, functie en schoonheid blijft inspireren", zegt Marie-Louise Høstbo, Head of Design bij Fritz Hansen.

Het originele ontwerp, dat in 1952 werd ontworpen en in 1997 voor het eerst in een beperkte oplage werd geproduceerd, draagt de naam PK0™. De vernieuwde, stevigere versie van 2022, heet de PK0 A™.

PK60™ salontafel van Poul Kjærholm

De decoratieve en functionele PK60™ van Poul Kjærholm is een werk van toegepaste kunst en een belangrijk voorbeeld van midcentury Deens design dat getalenteerd vakmanschap en innovatie combineert. De tafel werd ontworpen bij Fritz Hansen in 1952 samen met de PK0 A™ stoel. Nu introduceren we de nooit eerder uitgebrachte salontafel als onderdeel van onze feestelijkheden voor de 150ste verjaardag van Fritz Hansen.

De PK60™, een revolutie in industriële technieken en een contrast met de modulaire ontwerpen van die tijd, ontleent zijn ontwerp aan de moderne kunst - met name aan de werken van de Japanse beeldhouwer Isamu Noguchi. De tafel heeft een transparant glazen blad dat de sculpturale vorm van het onderstel onthult, bestaande uit drie in elkaar verstrengelde stukken zwart essenhout of Oregon Pine. De basis van houtfineer speelt met de mogelijkheden van stoombuigtechnieken, waarbij nieuwe vormen tot een geheel worden gebogen.

Het perfect geproportioneerde ontwerp is mooi vanuit elke hoek en biedt een prachtig contrast tussen het vertrouwde en het onbekende. De ronde tafel, die tegelijkertijd schaduwen werpt en het licht weerkaatst, is functioneel elegant en voegt een moderne en sculpturale uitstraling en een zeker raffinement toe aan interieurs. ​

PK0 A™ en PK60™ ​ zijn verkrijgbaar in de winkel vanaf september 2022.
Prijs op aanvraag.

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie en prijzen, kan je terecht op de Fritz Hansen Media Gallery.