DE PLANNER™ FAMILIE VAN FRITZ HANSEN BREIDT UIT

ORIGINEEL EN EERLIJK DESIGN

Om het geniale designwerk en de geometrie uit de mid-century te doen herleven, werden de tafelontwerpen van toonaangevend Amerikaans ontwerper Paul McCobb uit 1953 opnieuw gelanceerd door Fritz Hansen in 2018. De Planner™ tafels werden oorspronkelijk uitgebracht met een dun marmeren tafelblad met een kenmerkende natuurlijke en unieke uitstraling. Deze populaire mid-century tafelcollectie maakt vandaag zijn terugkeer met bijkomende afmetingen en nieuwe marmeren tafelbladen.

De bekende Planner-tafels van McCobb zijn nu ook beschikbaar als koffie- en bijzettafel, om het tijdloze gamma van Fritz Hansen verder uit te breiden.

Het vernieuwde marmer vormt een ideale aanvulling op het ontwerp van McCobb en vervangt het originele marmer van de vorige tafelformaten.

Nero Marquina uit het noorden van Spanje gebruikt sedimenten van fossielen waardoor er een levendige esthetiek gecreëerd wordt tussen de zwarte kleur van het onderstel en het witte marmer. Light Ligourio uit Griekenland heeft draden van hars die amper zichtbaar zijn en de steen heeft een ingetogen karakter, die beweging en warmte weerspiegelen.

In navolging van de designfilosofie van McCobb, worden de twee elementen van de tafel perfect in balans gebracht.

Het gepolijste marmeren tafelblad wordt op een elegant en stevig stalen frame geplaatst, maar zijn lichte en zwevende look blijft wel behouden. Een opvallend detail is de versmalling van het staal aan de onderkant — een perfect voorbeeld van de vele kenmerkende elementen van een echte McCobb.

Christian Andresen, Head of Design bij Fritz Hansen, deelt zijn mening over de Amerikaanse ontwerper:

“Het ontwerp van Paul McCobb is zeer verfijnd en eenvoudig en lijkt bijna te zweven. Het is tijdloos, doch hedendaags, aangezien het enkele onveranderde esthetische principes handhaaft. Naar mijn gevoel is de ontwerpesthetiek van McCobb een prachtige weerspiegeling van de essentie van een klassiek meubelicoon," verklaart hij.

OVER DE ONTWERPER

Reeds op jonge leeftijd had Paul McCobb gevoel voor perspectief. Door de jaren heen groeide hij uit tot een van de belangrijkste ontwerpers van zijn tijd. Zijn pragmatisch en perfectionistisch karakter komt mooi naar voren in zijn werk. De designs van McCobb zijn herkenbaar door hun strakke grafische lijnen, eenvoudige vormen en lichtheid. Schaal en perspectief komen telkens terug en de focus ligt doorheen zijn werk op eenvoud en functionaliteit - twee kenmerken waarnaar in het midden van de vorige eeuw werd gestreefd.

Sinds april 2021 verkrijgbaar.

PRIJS VANAF 964 EURO INCL. VAT

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie en prijzen, kan je terecht op de Fritz Hansen Media Gallery.