Breng licht in huis met The Clam van Fritz Hansen

A PEARL OF LIGHT

De Clam is een opaalglazen hanglamp van designstudio Ahm & Lund en is geïnspireerd op natuurlijke zeeschelpen. Net zoals een oester zijn parel verbergt, kan Clam zijn binnenlicht openen en sluiten om het te 'verbergen'.

De handgeblazen glazen kappen maken dit ontwerp uiterst bijzonder. Om het ontwerp mooi tot zijn recht te laten komen, moeten twee grote handgeblazen kappen symmetrisch en qua gewicht bij elkaar passen - een ware uitdaging voor zelfs de meest ervaren ambachtslieden.

'Deze hanglamp van het jonge, Deense designduo Ahm & Lund is echt een karakteristiek ontwerp dat technisch complex is, maar er heel eenvoudig en elegant uitziet', zegt Christian Andresen, de Design & Brand Ambassador van Fritz Hansen.

Het messing beslag aan de binnenkant en de kappen aan de buitenkant zijn een opvallend detail van de Clam die tegelijk het warme licht en het zachte glas van de hanglamp mooi aanvullen.

De interne diffusor creëert een mooi, niet- verblindend licht en zorgt voor de juiste ambiance en sfeer. Via een kleine, messing draaiknop kan je de onderste kap openen en sluiten, waardoor het licht, de sfeer en de styling wordt aangepast. Het ontwerp van de knop is geïnspireerd op dat van antieke gaslampen.

In 2019 won de Clam de eerste plaats in de categorie verlichting in 'Denmark's Next Classic', een nationale tv-wedstrijd waarin ontwerpers met elkaar wedijveren om de volgende, grote klassiekers van het Deense design te creëren. De bekroonde hanglamp wordt erkend om zowel zijn opmerkelijke vorm als de sfeer die hij creëert met zacht, diffuus licht.

OVER DE ONTWERPERS

Ahm & Lund is een in Kopenhagen gevestigd designstudio, opgericht door ontwerper Isabel Ahm (1980) en timmerman Signe Lund (1991). Beiden werken op het snijvlak van ambacht en design met een gedeeld geloof in esthetische duurzaamheid en duurzaam ontwerp. Ze creëren producten met een diepgaand inzicht in materiaal en betekenis.

De twee ontmoetten elkaar in het kader van de tentoonstelling 'Skud på Stammen 2016', een initiatief van de schrijnwerkersopleiding 'NEXT' in Kopenhagen. Voor het Deense tv-programma 'Denmark's Next Classic' besloten ze hun krachten te bundelen en een studio op te richten.

Clam is vanaf oktober beschikbaar in de winkel en verkrijgbaar in twee afmetingen.

Prijs incl. BTW

Ø440 / € 923

Ø550 / € 1.187 ​

MATERIALEN

Lampenkap: Opaal glas
Ophanging en afwerking: Koper (onbehandeld). Denk eraan dat koper verandert van kleur.

Voor beeldmateriaal in hoge resolutie, kan je terecht op de Fritz Hansen Media Gallery.

Voor meer informatie omtrent samenwerkingen of interviews kan je steeds terecht bij Jolien.

Persberichten in je mailbox

Over Fritz Hansen

Fritz Hansen, een Deens merk opgericht in 1872, ontwerpt en vervaardigt meubels, lampen en accessoires. De wereldleider met een passie voor schoonheid, kwaliteit en vakmanschap staat voor een moderne Scandinavische levensstijl en werkt samen met visionaire kunstenaars, designers en architecten uit de hele wereld. Zo deed het merk al een beroep op het talent van onder meer Arne Jacobsen, Cecilie Manz, Hans J. Wegner, Piero Lissoni, Jaime Hayon en Poul Kjærholm.

Vandaag worden de designproducten van Fritz Hansen verkocht in meer dan 85 landen via 2000 verdeelpunten, waaronder flagshipstores en showrooms in Kopenhagen, San Francisco, New York, Londen, Seoul, Shanghai en Tokio. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Kopenhagen, stelt wereldwijd 350 mensen te werk en bedient zijn designminnende klanten via de projectmarkt en de detailhandel. Surf voor meer informatie naar fritzhansen.com